Diskbråck – råd för självbehandling del 1

Detta är taget ur ett email jag just sände till en bekant som inte vill bli diskbråcksopererad.

Råd för självbehandling av diskbråck

Först ett mycket viktigt råd om det blir operation trots allt:

Det är att du bör kräva att man operarar med ”titthålskirurgi”. Komplikationerna är mycket, mycket ovanligare än vid konventionell diskbråckskirkurgi. Jag vet inte hur utbredd denna operationsmetod är idag i Sverige. För 10 år sedan var det bara några få team som behärskade den men jag hoppas det är mkt fler nu. Hon bör redan nu tar reda på möjligheterna även om det finns goda chanser att vi kan vända på saken.

Det är skadligt för ryggnerverna att vara under ständigt tryck. Därför bör man inte dra långt ut på tiden med att operera.

Råd för självbehandling:

Magnesiumbrist förekommer i de flesta fall med diskbråck enligt min erfarenhet (är mkt vanlig och orsakas av bl.a. stress, diarreer o svettning samt modern kost är ganska Mg-fattig). Orsaken är att brist gör att det lättare uppstår kraftig spasm i ryggmusklerna som pressar ut bråcket. Magnesiumtabletter är för ineffektiva.

För att få tillräckligt skall du använda magnesiumklorid i form av magnesiumolja och fotbad med magnesium. Firman Granngården säljer magnesium i 25 kg säckar http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg–  (radera inte strecken). Skaffa. En handfull i en liten fotbalja m varmt vatten – 15 min. Ännu effektivare är magnesiumolja som du gör genom att lägga mgcl i hett vatten tills det inte löser sig mer. Känns oljig, men inte egentlig olja. Smörj in tunna hudpartier med den – insidan armar o lår, buk.

Dessutom minst 4000 IE vitamin D3 som fordras för effektivt upptag av magnesium. Därtill har vitamin D3 visat sig minska ryggvärk om man har brist.  D-vitaminbrist är mkt vanlig under vinterhalvåret i synnerhet, men många har låga värden även under sommarhalvåret – be gärna om blodtest.

MetylSulfonylMetan (MSM – ett naturligt ämne)  3000 mg per dag. Bör finnas i hälskost. Annars på amazon. Sist jag undesökte saken fanns det bara i kombinationstabletter vilket inte är så bra. Naturlig o effektiv antiinflam o smärtlindrare. Ta inte dom där syntetiska som naproxen brufen o liknande.

Ett annat effektivt alternativ är naturmedlet Curamed som man beställer på Amazon. Innehåller aktiverad gurkmeja och Boswellia vilka tillsammans är både effektivt inflammationsdämpande och smärtsillande.

En mycket viktig sak är att du inte sitter annat än för rullstolstransport. När man sitter, kläms bråcket ut mer av anatomiska skäl. När du måste sitta, skall du göra det bakåtlutad, med en mkt fast kudde under ländryggen eller hellre med en Spina-Bac, se http://www.spinabac.se/web/ och http://www.spinabac.se/web/Spina-Bac.php. Lägg Spina-Bacen med ordentlig lutning. Därigenom minskar trycket från bråcket, men det kan ändå finnas visst tryck. Därför bör du mest antingen ligga eller gå – det senare bara om det inte ökar smärtorna. Mer detaljer i anvisningarna som bifogas.

Bänkövningen på bilden nedan, är enkel o mkt bra. Göra flera ggr om dan. Kräver hyfsad armstyrka. Kan leda till att bråcket dras in, eventuellt helt o hållet. Jag har haft fall som blivit helt av med diskbråcket med den metoden- det har ”ploppat in”.

diskbrckbänkövn

  • Högt bord. Häng så att fötterna bara lätt vilar på golvet.
  • Böj ryggen max bakåt och behåll lätt kontakt med golvet men inte så att det avlastar kroppstyngden.
  • Pendla och vagga underkroppen och tänk dig att du skakar loss bråcket.
  • Gör det i omgångar om 10-20 sek o vila emellan.
  • När du slutar, för det friska benet framåt och ställ dig upp på det, sedan det sjuka intill.

Behåll bakåtböjningen när du ställer dig upp och så så 2-3 min.

En övning till är mkt bra men saknar bilder. Den kommer fr en tysk ortopediproffessor som hade mkt bra resultat med den. Se nedan.

Häng-rotationsövning för att reponera bråcket

  • Man hänger, helst i två romerska ringar under axlarna med bolstring – små kuddar. Detta för att kunna hänga så avslappnat som möjligt, men du kan börja med pröva att hänga i armana i ngn stång eller gren eller nåt sånt. Jag hade ett fall som blev helt bra på det sättet.
  • Fötterna så att de nätt o jämt når golvet.
    Först bara hänga genom att du vinklar benen helt lätt – bara det brukar lätta  – det drar i sär ryggen av bara tyngden hos underkroppen. Bra att hänga tills ev värk slutar att minska, men minst par minuter
  • Sedan lyfter man upp det sjuka benet med låret horisontellt o underbenet vertikalt och svänger det försiktigt åt den friska sidan. Om smärtan minskar är det rätt riktning. Om smärtan ökar prövar man att svänga åt andra hållet. Om det gör ont åt båda hållen är det inte lämpligt att göra den övningen utan gör då bänkövningen eller övningen på sängen. Eller pröva med att hänga en bra stund, men obs att nerverna i axelhålan inte mår bra av att hänga i ringar länge.
  • Om smärtan minksar tydligt åt ena hållet, är det åt det hållet man skall rotera. Man stödjer det friska benet helt lätt på marken för att fixera kroppen och svänger det sjuka benet först helt lätt åt det hållet och sen tillbaks till mittläge (pallen bara för att man annars snurrar runt bättre ha  assistent så att man kan hänga helt).  Sedan samma men snabbare om smärtan inte ökar. Öka gradvis hastigheten. Till slut sträcker man på det sjuka benet rakt ut och så att säga kastar det åt det smärtfria hållet. Det kan leda till att bråcket plötsligt ”ploppar in”. Samma kan hända med bänkövningen, men rotationen kan vara effektivare. Det är olika i olika fall.
  • OBS! Det är extremt viktigt att undvika rörelser som gör smärtan inte ökar – det innebär att bråcket pressats ut mer och klämmer åt nerven mer.
  • Men  om smärtan tydligt minskar vid rotation i en riktning är det ingen risk att den plötsligt skulle öka vid kraftigare rotation i den riktningen. Men öka alltid rotations hastigheten gradvis.

Ytterligare anvisningar i nästa meddelande, se Diskbråck – råd för självbehandling del 2

//

//

//

//

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: